postheadericon 51 százalékos készültségű a Hármas-Körös árvízvédelmi fővédvonal fejlesztése

Írta: Kővári Anna    Fotó: Mészáros János

A projektgazda 2013. november 20-án, Mesterszálláson tartott sajtótájékoztatót az Új Széchenyi Terv keretében megvalósuló „Árvízvédelmi fővédvonal fejlesztése a Hármas-Körös folyó jobb parti Körös-zugi térségében" fejlesztéssel kapcsolatban.

Arról, hogy hol tart a beruházás, illetve hogyan fogadják a térségben élők a 3,3 milliárdos uniós fejlesztést, Boldog István országgyűlési képviselő, Kiss Gábor, Mesterszállás polgármestere és Horváth Béla, a kedvezményezett KÖTIVIZIG műszaki igazgató-helyettese beszélt. A sajtótájékoztatón részt vett Sági István országgyűlési képviselő is.

Kiss Gábor a település polgármestere köszöntötte a megjelenteket, majd visszaemlékezett a 2006-os tavaszi árvízvédekezésre, amikor a mesterszállásiak is védekeztek a gáton. Komoly terhelést kapott a gát, a kútréti gátszakaszt az ár levonulása után helyreállították, de az igazi fejlesztésre most kerül sor, mondta a polgármester. Megnyugtató, hogy magas műszaki színvonallal valósul meg a fejlesztés, és köszönettel és hálával tartoznak a vízügyi szakmának, a kormányoknak, hogy az uniós forrásból biztonságban érezhetik magukat nem csak Mesterszállás lakói, hanem a térségben élők is – fejezte be Kiss Gábor.

Nem csak elterveztük, nem csak megígértük, de meg is valósítjuk a beruházást, és bízom abban, hogy a következő uniós ciklusban tovább tudjuk folytatni a fejlesztést – mondta Boldog István. A képviselő elmondta, többször megtekintette a munkaterületet, és jó volt látni, hogy a helyiek is megnézik, érdeklődnek a munkálatok során.

Sikeres védekezés volt 2006-ban, ezt már Horváth Béla műszaki igazgató-helyettes mondta. A vízügyi ágazat mindig is komplex fejlesztésben gondolkodott, ami azt is jelenti, hogy a védbiztonság egyfajta létbiztonságot is jelent. A vízügyi szakember elmondta, hogy az árvízvédelmi rendszer fejlesztéséhez hozzátartozik a szivattyútelepek, a belvízvédelmi csatornák fejlesztése, illetve azok, melyek az árvízvédelmi töltésen kívül fejtik ki hatásukat, megerősítve ezzel azt, hogy az árvízvédelem és a belvízvédelem összeforr.

A projektről elmondta, hogy az indulás nehézkes volt, mely a kedvezményezetten és a kivitelezőn kívülálló okok miatt történt. Ennek ellenére a munkálatoknál nincs csúszás. A beruházás befejezése után nem oldódik meg a Körös-zug problémája, de a további fejlesztésekre is készen állnak a tervek – mondta.

Gondoltak a jövőre is, hiszen a töltéskorona burkolattal készül, hogy a majdani kerékpárútnak már meglegyen a terepe. Nagyon fontos a térség összekötése és több kerékpárút tervezése is folyamatban van.

A műszaki igazgató-helyettes tájékoztatott arról is, hogy az igazgatóság által kezelt 630 km földtöltésnek a 40 százalékánál van valamilyen védképességi hiányosság. Ennek 10 százaléka a Körös-zugban van, itt jelenleg 11 km-en folyik a munka, Szolnokon pedig 6,7 km-es hosszban. Pár év kell, hogy utolérjük magunkat – mondta Horváth Béla, de amikor baj van, a vízügyi ágazat ura a helyzetnek, szervezetten védekezik, és kívánja, hogy sok ilyen projekt összejövetelen vegyen részt.

Befejezésül kérte a helyiek türelmét és a pozitív hozzáállásukat megköszönte.